Koncerty w Wielkim Tygodniu

poniedziałek, 10.4.2017 09:23 716 0

Wielki Post, a zwłaszcza Wielki Tydzień to nie tylko szczególny czas refleksji, ale też okres w roku liturgicznym, z myślą o którym kompozytorzy tworzyli swoje często największe arcydzieła, by przywołać bachowskie Pasje, czy „Stabat Mater” Pergolesiego. We Wrocławiu przygotowano w Wielkim Tygodniu kilka wyjątkowo ciekawych repertuarowo koncertów. Między innymi:

Requiem z choreografią
Propozycją Opery Wrocławskiej jest sceniczna wersja Requiem d-moll Mozarta pod batutą dyrektora teatru, Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego i w choreografii Jacka Tyskiego z choreografią Karola Dutczaka i kostiumami Otto Bubenicka. Niedokończone dzieło klasyka wiedeńskiego (prace nad Requiem zamknął uczeń Mozarta, Franz Süssmayr) to msza żałobna zamówiona anonimowo u mistrza przez hrabiego Franza von Walsegga, znanego wówczas plagiatora. W dotychczasowej historii wykonań Requiem zanotowano tylko dwie jego sceniczne realizacje, wrocławska będzie trzecią, zarazem pierwszą polską. – Podchodzimy do dzieła Mozarta nie jak do oratoryjnego, czy operowego, ale jak do misterium scenicznego – podkreśla Marcin Nałęcz-Niesiołowski, który poprowadzi wykonanie (w orkiestronie, poza instrumentalistami, tym razem zasiądą także soliści). Chór Opery Wrocławskiej po raz pierwszy wykona Requiem Mozarta, a kilku chórzystów będzie także zaangażowanych w działania sceniczne. Scenografia pozostanie ograniczona do niezbędnego minimum, podobnie kostiumy. – Mają podkreślać sakralny wymiar spektaklu i uczestniczących w nim postaci – opowiada Jacek Tyski, choreograf, który stworzył dla wykonawców spektakl wymagający. – To duży wysiłek fizyczny, sporo tańca na puentach, piruetów – wyjaśnia Magdalena Ciechowicz, kierownik baletu.

Na scenie Opery Wrocławskiej Requiem obejrzymy od 13-15 kwietnia.

W Wielkim Tygodniu wyjątkowy wieczór przygotowała Wrocławska Orkiestra Barokowa, sięgając do bogatej spuścizny Jana Sebastiana Bacha, ściślej do kantat związanych z okresem Wielkanocy. Usłyszymy cztery kantaty, w tym słynną „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen” (której chorał posłużył dwa wieki później Franciszkowi Lisztowi do stworzenia wspaniałego utworu pod tym samym, co bachowski, tytułem).

Narodowe Forum Muzyki, 12 kwietnia, godz. 19:00

źródło: wroclaw.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)