Księgi Pana Tadeusza oczami współczesnych artystów

piątek, 30.6.2017 10:15 1485 0

Inspirując się kolorami flagi Cesarstwa Francuskiego i Imperium Rosyjskiego z XIX wieku, fotografka Agata Kalinowska przygotowała siódmy plakat do poematu Adama Mickiewicza.

Księga VII: Rada opisuje naradę polityczną, która przeradza się częściowo w małostkową prywatę i mądre głosy zostają zakrzyczane przez awanturników. Agata Kalinowska postanowiła skorzystać z estetyki grafiki grime art, o której tak opowiada: To fenomen instagramowy, polegający na nakładaniu maski „spływającej twarzy” na zdjęcia portretowe; kojarzy się z kulturą uliczną, z hip hopem, z opowieściami grozy („Goosebumps”) czy komiksem (Robert Crumb). W mojej interpretacji tej części „Pana Tadeusza” plakat reprezentuje sytuację, w której postawa awanturnicza i charyzmatyczna głupota wygrywają z mądrością „białej głowy”, ponieważ są bardziej efekciarskie i wzbudzają prymitywne instynkty. Warto zauważyć, że trójkolorowość plakatu staje się też odnośnikiem do innego fenomenu – postsoviet – co sugeruje użycie czcionki inspirowanej cyrylicą: KyrillaSansSerif. Chciałam, żeby plakat był jak najbardziej uliczny i brudny – doprecyzowuje Agata Kalinowska. – Wymyślając go, oglądałam mnóstwo plakatów reklamujących trasy zespołów post-hardcore, post-punkowych i hip hopowych, ponieważ kultura gniewu muzycznego i hip hopowego dissu doskonale ilustruje to, co opisuje Księga VII. Również skrócenie tytułu to odniesienie do ulicznego slangu, który ma tendencję do ucinania wyrazów i upraszczania form wypowiedzi. 

Agata Kalinowska to blogerka i fotografka związana z Wrocławiem. Skończyła fotografię we wrocławskim Ośrodku Postaw Twórczych oraz kulturoznawstwo na Uniwersytecie Wrocławskim. Współpracowała m.in. z magazynami „VICE” i „BIURO”. Swoje zdjęcia pokazywała na wystawach zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych, m.in. we Wrocławiu, Cluj Napoca (Rumunia) czy Lille (Francja). Najbardziej zasłynęła wystawą Tylko się nie zakochaj, prezentowaną we wrocławskiej galerii Miejsce przy Miejscu w 2015 roku. Fotografuje z najbardziej banalnych powodów: by ocalić od zapomnienia ludzi i uczucia, chociaż nie jest już sentymentalna. Obecnie kończy pracę nad książką fotograficzną SCUM, która podsumuje dekadę jej twórczości. 

W 2017 roku Muzeum Pana Tadeusza realizuje roczny projekt ilustrujący poemat Adama Mickiewicza. Zaprosiło dwunastu autorów wizualnych działających w różnych obszarach sztuki i dizajnu do przygotowania po jednym plakacie odnoszącym się do danej księgi Pana Tadeusza. Wybrano ilustratorów i grafików, fotografów i artystów, którzy wyróżniają się niepowtarzalnym stylem i unikatowym językiem wizualnym. W każdym miesiącu sukcesywnie prezentowane są kolejne księgi. Całą serię pokażemy podczas styczniowej wystawy w Muzeum Pana Tadeusza. Limitowana edycja druków jest również do nabycia w księgarni działającej przy Muzeum. 

Dotychczasowe plakaty przygotowali: Jan Kallwejt (Księga I: Gospodarstwo), Mirella von Chrupek (Księga II: Zamek), Studio Fontarte (Księga III: Umizgi), Tomasz Kaczkowski (Księga IV: Dyplomatyka i łowy), Karolina Zajączkowska (Księga V: Kłótnia), Arobal / Bartek Kociemba (Księga VI: Zaścianek). Kolejny plakat zostanie przygotowany przez tatuażystę Manio Lo (Mariusza Walterowicza).

O Muzeum Muzeum Pana Tadeusza

Muzeum Pana Tadeusza Zakładu Narodowego im. Ossolińskich to miejsce w samym centrum Wrocławia, w którym łączą się historia i współczesność. Naszą misją jest pokazanie rangi dzieła Adama Mickiewicza w zmieniającej się rzeczywistości historycznej i kulturalnej Europy na przestrzeni ostatnich dwustu lat. W Muzeum ukazujemy arcydzieło oraz jego autora w kontekście społeczno-kulturowym epoki jako mocno osadzonych w realiach ówczesnej Europy i kluczowych dla kształtowania się polskiej tradycji walki o niepodległość. Tradycja ta wiąże się ściśle z życiorysami 

Władysława Bartoszewskiego i Jana Nowaka-Jeziorańskiego, których wkład w odzyskanie przez Polskę wolności przedstawiony został w części wystawy zatytułowanej Misja: Polska. Dzięki najnowocześniejszej technologii, przyjaznej zarówno dla młodego, jak i starszych pokoleń, w sposób przystępny i wieloaspektowy prezentujemy nasze zbiory i przekazujemy wiedzę. Na 1500 m2 powierzchni wystawienniczej, w 18 salach, zgromadziliśmy 700 eksponatów, zainstalowaliśmy ponad 100 gier, interaktywnych aplikacji i prezentacji multimedialnych. W pierwszym roku od otwarcia Muzeum odwiedziło ponad 52000 osób. 

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Komentarze (0)