Nowe deklaracje śmieciowe od maja. Jak je uzupełnić?

poniedziałek, 25.4.2016 14:36 2526 0

Od 1 maja 2016 roku we Wrocławiu będzie obowiązywać nowy wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, popularnie zwanej deklaracją śmieciową. 

- Nowy wzór formularza nie oznacza jednak, że do złożenia deklaracji zobowiązani będą wszyscy płatnicy. Deklarację  - jak do tej pory – zobowiązane są złożyć te osoby, w których sytuacji zaszły zmiany, które wpływają na płacenie podatku śmieciowego. Deklarację muszą więc złożyć Ci, u których powstał lub ustał obowiązek wnoszenia opłaty - wyprowadzka, nowe mieszkanie, zmieniła się jej wielkość - zmiana liczby mieszkańców, zmiana sposobu zbierania śmieci itp. oraz ci, którzy składają dokument z informacją o zmianie danych identyfikacyjnych. Pozostałe osoby nie muszą składać nowego dokumentu i płacą podatek śmieciowy w oparciu o złożony wcześniej dokument - tłumaczy Anna Bytońska, rzecznika Ekosystemu.

Nowy formularz został stworzony nie tylko na podstawie nowych przepisów, ale także w oparciu o dotychczasowe doświadczenia i uwagi mieszkańców. Do nowego wzoru wprowadzono zmiany o charakterze porządkującym, precyzującym i wyjaśniającym poszczególne części deklaracji, tak, by ułatwić jego wypełnianie, a także wprowadzono dwa załączniki – "O" Obliczanie wysokości opłaty dla nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym oraz "W" Wykaz podatników opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które mają ułatwić obliczanie opłaty w przypadku zabudowy wielorodzinnej.

- Nie zmieniają się zasady składania deklaracji, ale zmianie ulega jedynie formularz - dodaje Bytońska.

Zmiana wzoru wynika ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ustawie śmieciowej), która m.in. dokładnie określiła podmioty, jakie mają być wskazane w dokumencie, zdefiniowała nowy typ nieruchomości, który musi być ujęty w deklaracji oraz ograniczyła czas obowiązywania poprzedniego wzoru. W związku z tym wszystkie miasta i gminy w Polsce wprowadzają podobne zmiany, by dostosować przepisy lokalne do zapisów ustawowych. 

JAK UZUPEŁNIĆ FORMULARZ?

W nowym formularzu wypełniamy tylko części od A do H.

Część A formularza dotyczy CELU ZŁOŻENIA DEKLARACJI. Może być to złożenie deklaracji (kwadrat nr 1.), gdy powstał lub ustał obowiązek uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami związany np. z przeprowadzką, lub gdy zaszły zmiany wpływające na wysokość opłaty (zmiana liczby mieszkańców czy powierzchni lokalu).

Korektę deklaracji (kwadrat nr 2) zaznacza się, gdy korygujemy błędnie podane dane w poprzednim formularzu. Zmianę danych (kwadrat nr 3) wskazujemy się w przypadku zmiany danych identyfikacyjnych, następnie należy wypełnić część C i pozostałe części, w których znajdują się dane, które należy zaktualizować.

Część B deklaracji dotyczy DATY POWSTANIA OBOWIĄZKU ZŁOŻENIA DEKLARACJI. W tej części wpisujemy rok, miesiąc i dzień, w którym powstał lub zmienił się obowiązek uiszczania opłaty, mowa tu m.in. o dacie się pierwszego mieszkańca, powstania opłaty, zmiany powierzchni domu (po rozbudowie) itp.

W części C precyzujemy DANE podmiotu SKŁADAJĄCEGO DEKLARACJĘ. Poprzez zaznaczenie odpowiednich kwadratów wskazujemy, czy deklarację składa właściciel czy zarządca nieruchomości i jaki ma tytuł prawny oraz podajemy dane identyfikacyjne osób prawnych lub jednostek organizacyjnych zarządzających nieruchomością, dla której składana jest deklaracja.

W części D należy określić DANE NIERUCHOMOŚCI, zaznaczając odpowiednie kwadraty i wskazując w ten sposób, czy jest to nieruchomość (budynek) zamieszkiwana, w części zamieszkiwana, zabudowana budynkiem wielolokalowym itp. Należy też wskazać w kolejnych rubrykach dane identyfikacyjne nieruchomości (adres, numer domu).

Część E służy wyliczeniu i wskazaniu OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI. W części tej, odpowiednio do stanu faktycznego, wskazujemy czy budynek obejmuje do 4 lokali (mieszkań) czy więcej oraz wybieramy podstawę ustalenia opłaty i sposób zbierania odpadów (selektywny lub nieselektywny). Tutaj wpisujemy także liczbę mieszkańców, powierzchnię lokalu czy liczbę pojemników (w nieruchomości niezamieszkałej, np. firmie lub szkole).

Część F to jedna rubryka, w której wskazujemy wyliczoną WYSOKOŚĆ NALEŻNEJ OPŁATY, część G to INFORMACJA O ZAŁĄCZNIKACH. Miejsce na podpis znajduje się w rubryce H.

Pomoc w wypełnieniu deklaracji można też otrzymać w Biurze Obsługi Klienta i korzystając z infolinii spółki oraz korzystając z programu do wypełniania deklaracji umieszczonego na stronie Ekosystemu.

ZOBACZ NOWY FORMULARZ

Dodaj komentarz

Komentarze (0)