Od internetu wolimy osobisty kontakt z urzednikiem

piątek, 2.12.2016 12:27 450 0

Dolnośląskie placówki ZUS obsłużyły w tym roku (dane do 31.10.2016) Prawie półtora miliona klientów. Ta liczba wyraźnie pokazuje, że tradycyjne formy kontaktu z administracją publiczną nadal cieszą się dużą popularnością. Jednak z roku na rok coraz więcej zwolenników zyskuje możliwość, załatwiania swoich spraw drogą elektroniczną. Dzięki Platformie Usług Elektronicznych większość spraw w ZUS możemy załatwić bez wychodzenia z domu - wystarczy założyć sobie swoje własne konto.

- Z możliwości załatwiania spraw „przez komputer” szczególnie chętnie korzystają przedsiębiorcy, którzy cenią własny czas i nie chcą go marnować na stanie w kolejkach – mówi Iwona Kowalska regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. - Elektronicznego kontaktu nie unikają ludzie młody, osoby starsze nadal wolą przyjść do nas osobiście – dodaje Kowalska.

Platforma Usług Elektronicznych ZUS

PUE to nic innego jak możliwość załatwienia spraw i uzyskania informacji na swój temat za pośrednictwem Internetu w wygodny, sprawny oraz bezpieczny sposób. Założenie konta trwa tylko chwilę. Można to zrobić osobiście w ZUS, ale także przez Internet.

Wystarczy wejść na stronę www.zus.pl – tam otrzymuje się longin i ustala hasło. Gdy robimy to samodzielnie musimy jednak „zaufać” nasz profil w ZUS. W tym celu należy udać się do jakiejkolwiek placówki ZUS z ważnym dokumentem tożsamości (dowodem osobistym lub paszportem). Po aktywacji konta uzyskuje się dostęp do wszystkich swoich danych związanych z ubezpieczeniem społecznym (np. zwolnieniami lekarskimi). Jeśli ktoś chce skorzystać z pomocy może od razu odwiedzić najbliższą placówkę ZUS, w której konsultant założy konto na PUE, wystarczy mieć przy sobie dowód lub paszport. Kilka minut wystarczy, więc, aby tak jak już ponad 1,6 miliona Polaków cieszyć się pierwszym w Polsce kompleksowym e-urzędem.

Co możemy zrobić za pomocą PUE?

Na pue.zus.pl każdy pracownik może sprawdzić, czy pracodawca odprowadza za niego składki na ubezpieczenia społeczne, upewnić się, że członkowie najbliższej rodziny zostali (prawidłowo) zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego, wyliczyć prognozowaną emeryturę i oczywiście kontaktować się przez Internet z ZUS. Natomiast przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, skontrolować stan swojego konta w ZUS oraz kontaktować się drogą elektroniczną z Zakładem, aby np. umówić wizytę na konkretny dzień i godzinę. PUE to doskonałe rozwiązanie dla osób niepełnosprawnych, które nie mają możliwości osobistego odwiedzenia ZUS.

Przyzwyczajenia Polaków

Niektórzy klienci wciąż opierają się przed korzystaniem z możliwości, które zapewnia e-administracja. Przyczyn być może należy doszukiwać się w obawach o popełnienie błędu przy wykonywaniu czynności technicznych. 

- Ta pewnego rodzaju niechęć do nowoczesnych rozwiązań może także wynikać z przyzwyczajeń - spotkanie twarzą w twarz, cenione zwłaszcza przez osoby starsze, oraz zaufanie, jakim darzą urzędników, wpływa na postrzeganie wizyty w urzędzie, jako najbezpieczniejszej i najbardziej komfortowej formy kontaktu – mówi Iwona Kowalska.

Inaczej jednak myślą osoby młodsze. Dla nich ważna jest oszczędność czasu. Dodatkowo większe obycie z komputerami sprawia, że są świadomi bezpieczeństwa, jakie zapewnia Internet. Pamiętajmy, że to właśnie e-administracja jest kierunkiem rozwoju funkcjonowania urzędów w Polsce. Tą samą drogą od lat kroczą inne gałęzie usług – zakupy online i bankowość internetowa są już tak powszechne, że przestajemy je postrzegać, jako przełomowe. Zmiany, których jesteśmy świadkami, są, więc nieuniknione. Warto, zatem już teraz zacząć korzystać z możliwości, które są w zasięgu ręki - także w ZUS.

Ilość klientów obsłużonych przez Sale Obsługi Klienta ZUS (SOK) dane za 01.01 – 31.10.2016

Dolny Śląsk 1 363 419

Oddział Wrocław 553 508

Oddział Wałbrzych 440 509

Oddział Legnica 369 402

Źródło.: ZUS

Dodaj komentarz

Komentarze (0)