DART-y z Pesy już jeżdzą po polskich torach. Kiedy wjadą do Wrocławia?

poniedziałek, 4.1.2016 09:18 3850 0

29 i 30 grudnia na polskie tory wyjechały nowoczesne pociągi DART z bydgoskiej Pesy (przez niektórych nazywane polskim Pendolino).

DART-y obsługują obecnie połączenia Warszawa-Lublin (TLK "Bystrzyca") i Warszawa-Białystok ("Mickiewicz"). Docelowo DART-y pojadą również na trasie Warszawa-Wrocław-Jelenia Góra (z przystankiem m.in. w Łodzi).

Początkowo nowe składy miały wyjechać na tory w połowie grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów. Producent, czyli Pesa, nie dostarczył jednak pojazdów na czas do PKP Intercity. CZYTAJ: DART-y nie wjadą w połowie grudnia do Wrocławia?

Kiedy więc wrocławianie mogą liczyć na komfortową podróż do z Wrocławia do stolicy i Jeleniej Góry? Pytamy o to w PKP Intercity. 

- Cały proces włączania nowych składów na linię do Jeleniej Góry i Wrocławia zakończy się najpóźniej wiosną. Korzystamy tu z rozwiązań znanych z wprowadzania pociągów Pendolino. Wtedy pierwsze jednostki pojawiły się na torach w grudniu, a ostatnie w kwietniu. Pamiętajmy, że każdy pociąg zanim zacznie wozić pasażerów, przechodzi restrykcyjny proces testów, podczas którego musi m.in. pokonać ok. 2 tys.km - odpowiada nam Anna Zalewska

Przypomnijmy, że  DART-y są bezprzedziałowe i mieszczą 352 pasażerów w dwóch klasach (klasa I– 60 miejsc i klasa II – 292 miejsca).  Pociąg ma 153 metry długości i waży 280 ton.

Udogodnieniami dla pasażerów będą: klimatyzowana i bezprzedziałowa przestrzeń pasażerska, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne dla każdego pasażera, podłoga na jednej wysokości ułatwiająca poruszanie się pasażerów po pojeździe, możliwość montażu urządzeń wzmacniających sygnał telefonii komórkowej i WiFi, nowoczesne toalety z przewijakami dla niemowląt, stojaki na rowery, przestrzeń na bagaż w każdym z wagonów, wysuwane stopnie zakrywające szczelinę między pojazdem a peronem, automatyczne drzwi zewnętrzne i wewnętrzne, elektroniczny system informacji pasażerskiej, wewnętrzne nagłośnienie, system monitoringu przedziałów pasażerskich, przyciski przywoływania obsługi pociągu, przedział barowy i wyciszenie pojazdu (falownik zamontowany na dachu).

Dla osób niepełnosprawnych przewidziano windę, osobną toaletę i dwa miejsca wydzielone na osób poruszających się na wózkach.

DART-y to jedne z pierwszych w Polsce pociągów seryjnie wyposażonych w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2, który zapewnia większe bezpieczeństwo podróżowania (standardy bezpieczeństwa zgodnie z europejską normą EN 15227  - 4 scenariusze zderzeniowe).

20 DART-ów jest przypisanych na trasy: Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała.

Adriana Boruszeska Doba.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)