Ślady istnienia, w hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz

niedziela, 11.6.2017 10:10 1255 0

Fundacja All That Art! Wrocław, Biuro Wrocław 2016, European ArtEast Foundation London, we współpracy z Magdalena Abakanowicz Studio, ma przyjemność prezentować Ślady istnienia, w hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz (1930 – 2017), wystawę retrospektywną dzieł jednej z najwybitniejszych artystek awangardowych Europy Wschodniej XX wieku, znanej z wykorzystywania tkaniny, jako materiału do rzeźb.

Od 23 czerwca do 25 sierpnia 2017 w Galerii na Dworcu Głównym PKP, w mia ART GALLERY oraz w przestrzeniach miejskich zaprezentowanych zostanie ponad sto rzeźb i rysunków stanowiących przekrój twórczości Magdaleny Abakanowicz,  pochodzących z jej prywatnych zbiorów. Niezwykły duet kuratorski Mariusza Hermansdorfera oraz Marii Rus Bojan daje doskonałą podstawę do wnikliwego spojrzenia na te wyjątkową postać świata sztuki, ale też odkrycia Magdaleny Abakanowicz, jako kobiety, artystki, Polski.

Retrospektywna wystawa, którą stworzył Mariusz Hermansdorfer – bliski przyjaciel oraz współpracownik artystki, były dyrektor Muzeum Współczesnego Wrocław – wspólnie  z Marią Rus Bojan, międzynarodową kuratorką specjalizującą się w sztuce Europy Wschodniej, obejmuje kluczowe prace stanowiące przekrój wszystkich etapów kariery artystki, zaprezentowany w szerokim spektrum miejsc oraz przestrzeni publicznych. Główna część wystawy znajdzie się w Galerii Sztuki na Dworcu Głównym PKP we Wrocławiu, otwartej  w 2016 roku, gdy Wrocław świętował rok Europejskiej Stolicy Kultury. Wystawa rysunku prezentowana będzie w mia ART GALLERY przy ul. Św. Mikołaja 61-62, a rzeźby zewnętrzne będą zlokalizowane na placu przed Dworcem PKP, w wirydarzu Muzeum Architektury, na dachu Muzeum Współczesnego Wrocław, w Przejściu Świdnickim – przyszłej miejskiej bibliotece, na Lotnisku – Starachowice, na dziedzińcu Synagogi pod Białym Bocianem, w Dzielnicy Czterech Świątyń.

Rozpoczynając działalność artystyczną w latach 60. i 70. XX wieku, Magdalena Abakanowicz zrewolucjonizowała tradycyjny język tkaniny artystycznej dzięki przekształceniu jej w formy przestrzenne, wzbudzające złożone wrażenia wzrokowe i dotykowe. Poprzez koncentrację na fakturze oraz powierzchni, dzieła artystki badają dialektykę pomiędzy tym, co organiczne i nieorganiczne, aby dotknąć granic życia. Zróżnicowane kształty oraz środki artystycznego wyrazu widoczne w jej pracach stanowią wyzwanie wobec konwencjonalnych koncepcji sztuki i zadają zasadnicze, uniwersalne pytania. Począwszy od tkanin, kończąc na najnowszych monumentalnych instalacjach, wystawa „Ślady istnienia” ma na celu podkreślić wkład Magdaleny Abakanowicz w ubogacanie języka artystycznego wyrazu XX wieku, jak również jej wyjątkowy wpływ na wielu artystów nurtów współczesnych, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie.

W jednym z najważniejszych tekstów na temat artystki, Mariusz Hermansdorfer pisze: „Abakanowicz odrzuca wszystko, co piękne, dekoracyjne, co ubiera, kamufluje. Zdziera warstwę po warstwie, jakby ściągała skórę z człowieka. Zostaje tylko to, co niezbędne, co - być może - jedynie prawdziwe.” Podejmując myśl, Maria Rus Bojan zauważa, że: „Prace Magdaleny Abakanowicz to ślady istnienia, podkreślające wszystko to, co uważamy za ważne tu, w Europie Wschodniej. Forma nie stanowi wyłącznie wizerunku treści, jest także wiecznym śladem, w którym treść i znaczenie nie może zostać oderwane od formy. Żaden inny artysta z Europy Wschodniej nie był w stanie stworzyć form oraz treści tak głęboko oddających ludzkie losy doświadczane przez całe kraje cierpiące pod jarzmem komunizmu”.

Magdalena Abakanowicz zdobyła złoty medal podczas 7. Biennale Sztuki w São Paulo  w 1956 roku, reprezentowała także Polskę podczas Biennale w Wenecji w 1980 roku. Prace artystki były wystawiane na ponad stu indywidualnych wystawach w najbardziej prestiżowych muzeach na całym świecie, w tym między innymi Frans Hals Museum  w Haarlem (1968), Muzeum Narodowym w Sztokholmie (1970), Whitechapel Art Gallery  w Londynie (1975), Museum of Contemporary Art w Chicago (1982), Stadel Museum we Frankfurcie (1989), Muzeum Sztuki Współczesnej w Hiroszimie (1991), Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (1999), Galerie Nationale du Jeu de Paume w Paryżu (1999), Beelden aan Zee w Hadze (2003), a także w niedawnych wystawach retrospektywnych  w Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie (2005), Muzeum Sztuki w Trondheim (2008), Museo Reina Sofia w Madrycie (2008), Museum Kunst Palast w Düsseldorfie (2008) oraz wielu innych instytucjach i galeriach.

Prace artystki stanowią część stałych kolekcji największych muzeów na całym świecie, między innymi australijskiej Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki Współczesnej w Busan, Muzeum Sztuki Współczesnej w Hiroszimie, Centre Pompidou, Tate Modern, Metropolitan Museum of Art oraz MoMA, Hirshhorn Museum oraz Ogrodu Rzeźb w Waszyngtonie, Walker Art Center, a także Muzeum Narodowego w Warszawie i we Wrocławiu.

Effigies of life. Ślady istnienia
a tribute to / w hołdzie dla
MAGDALENA ABAKANOWICZ
Wystawa retrospektywna
23 czerwca – 25 sierpnia 2017

Kuratorzy: Maria Rus Bojan, Mariusz Hermansdorfer
Lokalizacja głównej ekspozycji: 
Galeria Dworzec Główny PKP we Wrocławiu, I piętro
Ul. J. Piłsudskiego 105
Bilety: 10 złotych (normalny), 5 złotych (ulgowy) – dostępne w kasie Galerii

Pozostałe lokalizacje: 
mia ART GALLERY, ul. Św. Mikołaja 61-62
Przejście Świdnickie, ul. Świdnicka
Muzeum Współczesne Wrocław, Pl. Strzegomski 2a
Muzeum Architektury, wirydarz, ul. Bernardyńska 5
Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika, hala główna
Synagoga pod Białym Bocianem, dziedziniec, ul. Włodkowica 7
Bastion ceglarski, ul. Purkyniego

źródło: wroclaw2016.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)