Szansa na połączenie Wrocław-Goerlitz już w grudniu?

czwartek, 10.9.2015 10:54 6330 2

Wracamy do tematu połączenia kolejowego Wrocław-Goerlitz oraz reaktywacji połączenia Wrocław-Drezno (obsługiwanego przez Przewozy Regionalne, a zlikwidowanego na początku marca tego roku). CZYTAJ WIĘCEJ O LIKWIDACJI POŁĄCZENIA WROCŁAW-DREZNO

Jak donosi "Gazeta Saksońska" obecnie trwają rozmowy między saksońskim ministrem gospodarki, pracy i transportu a przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

- Cały czas prowadzone są ze stroną niemiecką rozmowy w sprawie przywrócenia transgranicznych przewozów pasażerskich, realizowanych przez przejście kolejowe Goerlitz-Zgorzelec - tłumaczy Doba.pl Wojciech Zdanowski, dyrektor departamentu infrastruktury i dodaje, że uwzględnia się również możliwość przywrócenia bezpośredniej relacji pociągów Wrocław-Drezno.

Plan jest taki, aby szynobusy w nowym rozkładzie, czyli od grudnia, wjeżdzały już do Goerlitz.

- Z przyczyn technicznych i organizacyjnych są to trudne i skomplikowane negocjacje. Podkreślam, że organizacyjnie strona polska jest gotowa do obsługiwania połączeń wjeżdżacych do Gorlitz od grudnia 2015 roku, niemniej jednak ich ewentualne uruchomienie zależy teraz przede wszystkim od decyzji strony niemieckiej - potwierdza wcześniejsze zapewnienia Kolei Dolnośląskich Wojciech Zdanowski. 

O tym, jakie "techniczne i organizacyjne" trudności stoją na przeszkodzie polskich szynobusów, przybliża nam Justyna Stachniewicz z Kolei Dolnośląskich. -  Kwestia, w skrócie, rozbija się o 1 semafor, który teoretycznie mógłby zostać przejechany z braku niemieckiego urządzenia samoczynnego hamowania pociągu (SHP) na polskim taborze. Koleje Dolnośląskie przez cały czas rozmów są ze stroną niemiecką w stałym kontakcie i przekazują jej propozycje dotyczące zmniejszenia tego ryzyka.

Problemem nie są jednak tylko kwestie techniczne.

Na podstawie obecnych uregulować prawnych i obowiązującego Miejscowego Porozumienia Granicznego nie mamy prawnych możliwości wjazdu polskim taborem do Goerlitz. Porozumienie musi zostać zmienione na szczeblu ministerialnym w Niemczech. Strona niemiecka miała przedstawiać propozycję zmian ministrowi - wyjaśnia Stachniewicz.

Dwa powody, dla których Deutsche Bahn Netz nie chce wpuścić polskich szynobusów na dworzec w Goertliz:

- w myśl przepisów kolejowych DB NETZ, polski tabor bez niemieckich urządzeń systemu samoczynnego hamowania pociągu nie może wjechać do stacji Goerlitz. Koszt przystosowania polskich pociągów do niemieckich urządzeń jest bardzo wysoki;

- druga kwestia dotyczy gwarancji bezpieczeństwa prowadzonych przewozów – według DB NETZ wyliczone w wieloaspektowej analizie ryzyko związane z wjazdem taboru polskiego do Goerlitz jest zbyt duże.

Adriana Boruszewska Doba.pl

Przeczytaj komentarze (2)

Komentarze (2)

sobota, 19.09.2015 16:03
szybko odnowic poloczenia do Niemiec. Zbliza Polske do Zachodu
wrocławianka-podrózniczka czwartek, 10.09.2015 13:15
Trzymam kciuki by się powiodło.