Tramwaj z 1901 roku znów wyjedzie na torowisko

czwartek, 12.3.2015 09:15 5250 1

Trwa remont zabytkowego tramwaju Maximum z 1901 roku.

W grudniu 2014 zakończył się pierwszy etap odbudowy wagonu. Wszystkie elementy zostały zdemontowane i skatalogowane.

Obecnie stolarze zakończyli odbudowę konstrukcji nadwozia, która została wykonana z takiego samego rodzaju drewna, jakiego użyto w roku 1901!

Trwają również przygotowania do odlewania elementów wyposażenia wnętrza wagonu. Klamki, dzwonki, uchwyty, poręcze, zamknięcia - wszystko wykonane z mosiądzu. Oryginalne elementy niestety się nie zachowały, dlatego trzeba wykonać ich repliki. Jako wzór posłużyły części z wagonów Jaś i Małgosia.

- Te tramwaje zostały zakupione w tym samym czasie przez tę samą firmę i wykonane w tych samych fabrykach, dlatego wiele elementów wykończenia się powtarza. Oczywiście wciąż poszukujemy oryginalnych elementów i jeśli je odnajdziemy, zastąpią repliki. W wagonie zachowały się mosiężne mechanizmy prowadnic drzwi przesuwnych. Jeden z byłych pracowników MPK również zrobił nam niespodziankę, przynosząc oryginalną czaszę dzwonka wewnętrznego - tłumaczy Tomasz Sielicki, koordynator renowacji tramwaju.

CZYTAJ WIĘCEJ O REMONCIE TRAMWAJU

Tramwaj typu Maximum to unikat na skalę światową. Do naszych czasów zachowało się dosłownie kilka sztuk podobnych pojazdów. Na początku XX w. tramwaje tego typu jeździły po Berlinie, Norymberdze czy Wrocławiu. Egzemplarze z każdego miasta różniły się – ten wrocławski jest zatem jedyny na świecie.

Fot Maximum

Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)

sobota, 14.03.2015 14:18
czekamy na efekt końcowy :-)