Wrocławski Program Tramwajowy

poniedziałek, 19.9.2016 13:21 1346 0

Wrocław ogłosił program dla rozwoju transportu tramwajowego. Plany na najbliższe lata są ambitne, ale tworzą wyraźny szkielet rozbudowy i integracji komunikacji miejskiej z koleją aglomeracyjną. Dużo miejsca poświęcono budowie nowych torowisk tramwajowych. Najbliższe plany to wydłużenie trasy przez Nowy Dwór, budowa torowiska z pętli Sępolno na Swojczyce oraz z parku Południowego na Ołtaszyn. Uwzględnione są również linie m.in. na Psie Pole i Jagodno.

– Jest to pierwsza odsłona programu, nad którym miejski zespół ekspertów pracował razem z dr. Maciejem Kruszyną z Politechniki Wrocławskiej. Materiał zostanie poddany pod dyskusję i konsultacje z mieszkańcami. Nasz główny cel to poprawa dostępności komunikacji miejskiej, najważniejsza będzie rozbudowa sieci tramwajowej – mówił w zajezdni MPK Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.

Prezentacja WPT – ppt
Pokazaliśmy pewien horyzont. Jest to również poszerzenie obecnego planu inwestycyjnego, który zostanie wpisany w plan transportowy. Do realizacji do 2022 roku założyliśmy wykonanie trzech inwestycji, o których już dużo się mówiło, czyli tramwaj na Nowy Dwór, torowisko przez Długą i Popowicką oraz przez ul. Hubską. Doszły też trzy nowe zadania: wydłużenie linii na Nowy Dwór ul. Rogowską do pętli przy stacji kolejowej, tramwaj na Swojczyce od pętli Sępolno oraz na Ołtaszyn z pętli park Południowy – wylicza dr Maciej Kruszyna.

Wrocławski Program Tramwajowy
Główne cele to:

  • Poprawa dostępności do sieci transportu szynowego
  • Sieć tramwajowa będzie intensywniej rozbudowywana, integrowana z koleją, autobusami, rowerem miejskim, systemem Park and Ride.
  • Priorytetem będzie wysoki standard ruchu 
  • Podstawowe efekty WPT:
  • Krótki czas podróży „od drzwi do drzwi” (uwzględniający dojścia, oczekiwanie, jazdę)
  • Modyfikacja „zachowań komunikacyjnych” (mobilności)
  • Większy udział podróży transportem publicznym 
  • 5 kluczowych elementów WPT do realizacji powyższych celów :
  • Rozbudowa sieci tramwajowej
  • Nowy tabor oraz obiekty zaplecza (w tym zajezdnia)
  • Promocja podróżowania tramwajami
  • Wprowadzenie stałego układu linii
  • Integracja z koleją aglomeracyjną 
  • Przebieg tras dla zadań o odleglejszym horyzoncie czasowym realizacji ma charakter orientacyjny i może ulec zmianie.

Założenia rozbudowy sieci:

Dotarcie do osiedli obecnie bez obsługi tramwajami (w pierwszej kolejności do dużych generatorów ruchu, dalej na inne osiedla, do węzłów kolei aglomeracyjnej, parkingów Park and Ride); nowe korytarze tramwajowe w centrum, przebudowy węzłów dla zwiększenia niezawodności oraz sprawności ruchu.

WPT określa około 60-70 km nowych tras (około 40 zadań inwestycyjnych), do realizacji w tempie 3-4 km rocznie. Zatem całość programu do zrealizowania w horyzoncie około
20 (30) lat. Na najbliższą perspektywę czasową (finansowania unijnego) przewiduje się intensyfikację inwestycji „tramwajowych”, realizację w horyzoncie 5 lat (do 2022) około 15 km nowych tras.

Kierunki rozwoju sieci będą zapisane w Planie Transportowym (rozdział „Kierunki rozwoju”) oraz wkomponowane w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Zadania wprowadzane do Planu Transportowego (do realizacji do roku 2022):

3 zadania „dotychczasowe”:

  • Centrum – Nowy Dwór (skrzyż. przy Rogowskiej)
  • Długa – Popowicka
  • Hubska (od Glinianej do Dyrekcyjnej) 

3 zadania „nowe”:

  • Nowy Dwór (Rogowską do pętli przy stacji kolejowej)
  • Swojczyce (od Sępolna)
  • Ołtaszyn (od parku Południowego) 

Zakup taboru stosownie do planowanej rozbudowy sieci.

Stosownie do przyrostu pracy przewozowej w trakcji tramwajowej (wynikającej z rozbudowy sieci) realizowane będzie zwiększenie liczebności taboru, co oznacza także jego unowocześnienie; przewiduje się budowę co najmniej jednej nowej zajezdni.

Najważniejsze (pilne) zadania przewidywane do realizacji po roku 2022 (bez decydowania o ich kolejności):

Zadania „liniowe”:

  • Psie Pole, Borowska, Jagodno, Muchobór Wielki, Maślice, Bartoszowice 

Zadania „obszarowe”:

  • „Centrum” oraz „Integracja z siecią kolejową” 
  • Zakup taboru stosownie do planowanej rozbudowy sieci. 

Przed rokiem 2022 będą rozpoczęte prace studialne dotyczące ww. zadań (m.in. wybór wariantów).

Kierunki tras oraz warianty przebiegu będą konsultowane z mieszkańcami Wrocławia.

„Centrum” – oznacza działania usprawniające ruch w śródmieściu Wrocławia, w tym potencjalne inwestycje w trasy, jak na przykład trasa w ulicy Suchej lub drugi tor na ulicy Szewskiej.

„Integracja z siecią kolejową” – oznacza budowę krótkich odcinków tras, koordynację lokalizacji nowych przystanków kolejowe oraz integrację węzłów, nowe przystanki mogą powstać w miejscach dotychczas nierozważanych albo w nieujętych w specyfikowanych wyżej zadaniach.

WPT wyznacza miejsca styku sieci miejskiej (tramwaj) z aglomeracyjną (kolej), sugerując lokalizacje przystanków (zmiana dotychczasowych, nowe miejsca); kolej aglomeracyjna będzie służyć głównie podróżom podmiejskim, chociaż w niektórych relacjach może uzupełniać sieć komunikacji miejskiej; przystanki przesiadkowe zostaną uwzględnione w Studium, przewiduje się więcej przystanków, niż dotychczas zakładano, możliwa jest ich realizacja w ramach bieżącej perspektywy finansowania unijnego (na przykład w ramach KPK). Istotna jest integracja planów kolei aglomeracyjnej z WPT; zakłada się modyfikację planów reaktywacji połączeń kolejowych do Jelcza i Sobótki.

Zespół Transportu Szynowego będzie koordynował zadania związane z realizacją WPT oraz prowadził działania promujące transport publiczny, przy wsparciu ekspertów, oraz z udziałem mieszkańców miasta (konsultacje społeczne).

Pozostałe elementy WPT wymagają dopracowania szczegółów i będą sukcesywnie ogłaszane na kolejnych konferencjach.

Aneks: tabela z listą 40 zadań rozbudowy sieci przewidywanych w ramach WPT

źródło: Wrocław pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)