Wrocławski Program Tramwajowy
Wrocław ogłosił program dla rozwoju transportu tramwajowego. Plany na najbliższe lata są ambitne, ale tworzą wyraźny szkielet rozbudowy i integracji komunikacji miejskiej z koleją aglomeracyjną. Dużo miejsca poświęcono budowie nowych torowisk tramwajowych. Najbliższe plany to wydłużenie trasy przez Nowy Dwór, budowa torowiska z pętli Sępolno na Swojczyce oraz z parku Południowego na Ołtaszyn. Uwzględnione są również linie m.in. na Psie Pole i Jagodno.
– Jest to pierwsza odsłona programu, nad którym miejski zespół ekspertów pracował razem z dr. Maciejem Kruszyną z Politechniki Wrocławskiej. Materiał zostanie poddany pod dyskusję i konsultacje z mieszkańcami. Nasz główny cel to poprawa dostępności komunikacji miejskiej, najważniejsza będzie rozbudowa sieci tramwajowej – mówił w zajezdni MPK Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.
Prezentacja WPT – ppt
– Pokazaliśmy pewien horyzont. Jest to również poszerzenie obecnego planu inwestycyjnego, który zostanie wpisany w plan transportowy. Do realizacji do 2022 roku założyliśmy wykonanie trzech inwestycji, o których już dużo się mówiło, czyli tramwaj na Nowy Dwór, torowisko przez Długą i Popowicką oraz przez ul. Hubską. Doszły też trzy nowe zadania: wydłużenie linii na Nowy Dwór ul. Rogowską do pętli przy stacji kolejowej, tramwaj na Swojczyce od pętli Sępolno oraz na Ołtaszyn z pętli park Południowy – wylicza dr Maciej Kruszyna.
Wrocławski Program Tramwajowy
Główne cele to:
- Poprawa dostępności do sieci transportu szynowego
- Sieć tramwajowa będzie intensywniej rozbudowywana, integrowana z koleją, autobusami, rowerem miejskim, systemem Park and Ride.
- Priorytetem będzie wysoki standard ruchu
- Podstawowe efekty WPT:
- Krótki czas podróży „od drzwi do drzwi” (uwzględniający dojścia, oczekiwanie, jazdę)
- Modyfikacja „zachowań komunikacyjnych” (mobilności)
- Większy udział podróży transportem publicznym
- 5 kluczowych elementów WPT do realizacji powyższych celów :
- Rozbudowa sieci tramwajowej
- Nowy tabor oraz obiekty zaplecza (w tym zajezdnia)
- Promocja podróżowania tramwajami
- Wprowadzenie stałego układu linii
- Integracja z koleją aglomeracyjną
- Przebieg tras dla zadań o odleglejszym horyzoncie czasowym realizacji ma charakter orientacyjny i może ulec zmianie.
Założenia rozbudowy sieci:
Dotarcie do osiedli obecnie bez obsługi tramwajami (w pierwszej kolejności do dużych generatorów ruchu, dalej na inne osiedla, do węzłów kolei aglomeracyjnej, parkingów Park and Ride); nowe korytarze tramwajowe w centrum, przebudowy węzłów dla zwiększenia niezawodności oraz sprawności ruchu.
WPT określa około 60-70 km nowych tras (około 40 zadań inwestycyjnych), do realizacji w tempie 3-4 km rocznie. Zatem całość programu do zrealizowania w horyzoncie około
20 (30) lat. Na najbliższą perspektywę czasową (finansowania unijnego) przewiduje się intensyfikację inwestycji „tramwajowych”, realizację w horyzoncie 5 lat (do 2022) około 15 km nowych tras.
Kierunki rozwoju sieci będą zapisane w Planie Transportowym (rozdział „Kierunki rozwoju”) oraz wkomponowane w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Zadania wprowadzane do Planu Transportowego (do realizacji do roku 2022):
3 zadania „dotychczasowe”:
- Centrum – Nowy Dwór (skrzyż. przy Rogowskiej)
- Długa – Popowicka
- Hubska (od Glinianej do Dyrekcyjnej)
3 zadania „nowe”:
- Nowy Dwór (Rogowską do pętli przy stacji kolejowej)
- Swojczyce (od Sępolna)
- Ołtaszyn (od parku Południowego)
Zakup taboru stosownie do planowanej rozbudowy sieci.
Stosownie do przyrostu pracy przewozowej w trakcji tramwajowej (wynikającej z rozbudowy sieci) realizowane będzie zwiększenie liczebności taboru, co oznacza także jego unowocześnienie; przewiduje się budowę co najmniej jednej nowej zajezdni.
Najważniejsze (pilne) zadania przewidywane do realizacji po roku 2022 (bez decydowania o ich kolejności):
Zadania „liniowe”:
- Psie Pole, Borowska, Jagodno, Muchobór Wielki, Maślice, Bartoszowice
Zadania „obszarowe”:
- „Centrum” oraz „Integracja z siecią kolejową”
- Zakup taboru stosownie do planowanej rozbudowy sieci.
Przed rokiem 2022 będą rozpoczęte prace studialne dotyczące ww. zadań (m.in. wybór wariantów).
Kierunki tras oraz warianty przebiegu będą konsultowane z mieszkańcami Wrocławia.
„Centrum” – oznacza działania usprawniające ruch w śródmieściu Wrocławia, w tym potencjalne inwestycje w trasy, jak na przykład trasa w ulicy Suchej lub drugi tor na ulicy Szewskiej.
„Integracja z siecią kolejową” – oznacza budowę krótkich odcinków tras, koordynację lokalizacji nowych przystanków kolejowe oraz integrację węzłów, nowe przystanki mogą powstać w miejscach dotychczas nierozważanych albo w nieujętych w specyfikowanych wyżej zadaniach.
WPT wyznacza miejsca styku sieci miejskiej (tramwaj) z aglomeracyjną (kolej), sugerując lokalizacje przystanków (zmiana dotychczasowych, nowe miejsca); kolej aglomeracyjna będzie służyć głównie podróżom podmiejskim, chociaż w niektórych relacjach może uzupełniać sieć komunikacji miejskiej; przystanki przesiadkowe zostaną uwzględnione w Studium, przewiduje się więcej przystanków, niż dotychczas zakładano, możliwa jest ich realizacja w ramach bieżącej perspektywy finansowania unijnego (na przykład w ramach KPK). Istotna jest integracja planów kolei aglomeracyjnej z WPT; zakłada się modyfikację planów reaktywacji połączeń kolejowych do Jelcza i Sobótki.
Zespół Transportu Szynowego będzie koordynował zadania związane z realizacją WPT oraz prowadził działania promujące transport publiczny, przy wsparciu ekspertów, oraz z udziałem mieszkańców miasta (konsultacje społeczne).
Pozostałe elementy WPT wymagają dopracowania szczegółów i będą sukcesywnie ogłaszane na kolejnych konferencjach.
Aneks: tabela z listą 40 zadań rozbudowy sieci przewidywanych w ramach WPT
źródło: Wrocław pl
Dodaj komentarz
Komentarze (0)