Wyburzają pawilony przy pętli na Zawalnej! Co dalej z terenem nad Odrą? [WIDEO]

piątek, 13.5.2016 10:17 2853 0

Ruszyła rozbiórka pawilonów przy pętli na Zawalnej. Jedna z mieszkanek Wrocławia udokumentowała wyburzanie obiektu, w którym kiedyś znajdował się sklep z lodami, solarium i mały skup złomu.

Jaki pomysł na przestrzeń między Zawalną a kanałem Różanka mają architekci? 

Kluczową częścią projektu jest plac, rozciągający się pomiędzy pętlą tramwajowa a wałem, który stanowi centrum założenia. Jest on jednocześnie łącznikiem i "bramą" pomiędzy rekreacyjnym ciągiem pieszo-rowerowym biegnącym wzdłuż wału a węzłem komunikacyjno-handlowym koncentrującym się w pobliżu pętli tramwajowej. Lejkowata geometria placu jest pochodną przewidywanych płynnych trajektorii ruchu jego użytkowników. Obie "ściany" placu zaznaczone są zadaszeniami i pawilonami, które wyznaczają rozmytą granicę między parkiem a placem. Przy projektowaniu pawilonów zależało architektom na uzyskaniu efektu otwartości i lekkości dlatego elementem determinującym ramy placu jest ciągłe, zakrzywione zadaszenie, oparte na smukłych słupach zdające się niknąć, na tle drzew, które stają się integralną częścią "scenografii" placu tworząc efekt ażurowej pergoli. Prostopadłościenne kubatury rozmieszczone na końcach pergoli odcinają się w widoczny sposób od zadaszenia podkreślając wrażenie lekkości i otwartości. Pierwsza kostka mieści magazyn, w którym przechowywane jest ruchome wyposażenie placu takie jak ławki, krzesła, stoliki oświetlenie, jak również sprzęt biwakowy, który można wypożyczyć w zaprojektowanym do tego celu "kiosku". Dodatkowym wyposażeniem magazynu jest sprzęt audio/wideo, dzięki któremu na miejscu możliwe będzie organizowanie wykładów, imprez czy seansów filmowych. Wewnątrz kolejnej kubatury, na końcu drugiego zadaszenia znajdują się małe przestrzenie usługowe przeznaczone pod wynajem, w których może znajdować się mała kawiarnia, gastronomia czy kiosk - na drugim końcu zaś– ogólnodostępny zespół toalet w tym, toaleta dla niepełnosprawnych oraz pomieszczenie do przewijania dzieci. Pod zadaszeniem ponadto zaprojektowano zintegrowany przystanek tramwajowy oraz parking rowerowy i wypożyczalnię rowerów miejskich. Dzięki zaprojektowaniu niezbędnego zaplecza przy jednoczesnej minimalnej ilości użytych środków plac jest optymalnym miejscem realizacji różnorodnych scenariuszy – codziennego użytkowania, koncertów, jarmarków,targów, festynów czy festiwali food-trucków. Posadzka placu została wyposażone w oprawy oświetleniowe, gniazdka elektryczne, mocowania pod meble miejskie i rozkładane tymczasowe konstrukcje (np. targ, wystawa). Elementy te zostały rozmieszczone na siatce, która została przedłużona na cześć wału przeciwpowodziowego. Zabieg ten podkreśla powiązanie placu z dolnym tarasem oraz pozwala na elastyczne kształtowanie wydarzeń.

Tereny wałów przylegające do nabrzeża Odry posiadają wartościową w skali miasta głębię przestrzenną. Są zielone, zdrowe, lecz również dość monotonne. Ciąg pieszo rowerowy jest jedną z najważniejszych przestrzeni rekreacji i aktywnego wypoczynku w okolicy z którego korzystają ludzie w różnym wieku. Koncepcja zakłada uporządkowanie terenu - usunięcie istniejącego domu i pawilonu handlowego (dla którego przewidywane jest nowe miejsce), włączenie przystanku tramwajowego w przestrzeń projektowanego zadaszenia oraz naprawę nawierzchni. Zachowanie naturalnego, "świeżego" charakteru tej przestrzeni było jednym z priorytetów. Aby tego dokonać postanowiono na pozostałym terenie opracowania posadzić "miejski las", który w naturalny sposób komponuje się z zielonym przepastnym pasem nabrzeża i terenów zalewowych, jednocześnie wprowadzając do krajobrazu nową jakość i nowe możliwości spędzania czasu i aktywności. Projektowany park ma być alternatywą dla jednorodnego krajobrazu otoczenia, dlatego zdecydowano się wydzielić w nim przestrzenie różniące się charakterem, roślinnością, atmosferą. Park wyposażony został w zróżnicowane elementy małej architektury. Architekci proponują rozmieszczenie na terenie parku krzeseł, ławek, leżaków siłowni plenerowej, lamp, siedzisk oraz stolików w różnych konfiguracjach i dla zmiennej ilości użytkowników. Zakładają maksymalne ograniczenie wycinki istniejącego drzewostanu. Od strony ulicy Zawalnej ulokowano 46 miejsc postojowych dla samochodów osobowych w tym 3 dla niepełnosprawnych. Miejsca postojowe wykonane są z eco-kratki i rozdzielone pasami zieleni, przez co ich powierzchnia w płynny sposób łączy się z parkiem.

Ostatnią wyodrębnioną przestrzenią są wały wraz z terenami zalewowymi oraz ścieżką pieszo-rowerową. Architekci zakładają maksymalnie ograniczoną ingerencje w tereny zalewowe, proponując jednak okresowe wykorzystanie ich do organizowania imprez plenerowych, koncertów czy festynów. Aby umożliwić funkcjonalne wykorzystanie do tego celu skarpy wału, zaprojektowano modularne przenośne ławki, które można rozkładać na pochyłości wału, dzięki czemu w prosty sposób otrzymujemy naturalny amfiteatr. Zdecydowano, aby wykorzystać istniejący zjazd w granicy opracowania i wprowadzić w jego geometrii zmiany, wynikające z potrzeby dostosowania pochylni do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zjazd ten służy również okazjonalnie jako zakończona utwardzonym placem manewrowym droga dla ciężarówek i aut obsługujących wydarzenia kulturalne odbywające się na nabrzeżu. Teren poniżej wału został połączony z placem szerokimi, prostymi schodami. Uznano że szczyt wału i przebiegająca wzdłuż niego ścieżka wymagają podkreślenia, dlatego na całej rozciągłości zaprojektowano ciągłą, wielofunkcyjną obustronną ławkę która z jednej strony otwiera się na park – z drugiej zaś na Odrę, stanowiąc widoczną granice pomiędzy strefami. Ławka rozciąga się płynną linią aż do samego placu na którym zmienia się w długi stół, znajdujący swój koniec już pod zadaszeniem wschodniej części placu.

Wizualizacje: ARCH_IT Architektura + Design: Piotr Zybura, Paweł Floryn, Karol Mądrecki

Dodaj komentarz

Komentarze (0)