Port Lotniczy Wrocław podsumowuje 2021 rok. Znaczenie miały trzy czynniki

poniedziałek, 24.1.2022 13:39 174 0

Wrocławskie lotnisko obsłużyło w ubiegłym roku ponad 1,4 mln pasażerów, mimo że ruch lotniczy przez cztery miesiące był praktycznie zawieszony. Połączenia niskokosztowe i czarterowe szybko się odbudowują, jeśli tylko mogą funkcjonować.

Na statystyki 2021 roku bardzo duży wpływ miały trzy czynniki. Po pierwsze, pasażerski ruch lotniczy wrócił dopiero od weekendu majowego, a w pełni właściwie od połowy czerwca. To był skutek ograniczeń związanych z falą pandemii z początku 2021 roku. Po drugie, kiedy ograniczenia były znoszone, od razu rosło zainteresowanie podróżami lotniczymi przede wszystkim o charakterze wakacyjnym, a zwłaszcza z oferty tanich linii i biur podróży. Świetnie widać to było latem: w lipcu wrocławski port obsłużył 217 tys. pasażerów, w sierpniu 247 tys., a we wrześniu 215 tys. To odpowiednio 55 proc., 65 proc. i 60 proc. tego co w roku 2019. Największym popytem cieszyły się wyloty w kierunkach południowych do Turcji, Grecji, Włoch, Hiszpanii czy Chorwacji. 

– Od szczytu wakacyjnego ruch, szczególnie ten niskokosztowy, szybko się odbudowywał. W ostatnich miesiącach 2021 roku z takich połączeń skorzystało już tylko o 25-35 proc. podróżnych mniej niż w tym samym okresie 2019 roku, czyli przed pandemią. Mam nadzieję, że to trwała tendencja. Pomimo chwilowego spowolnienia, jakie mamy teraz w styczniu, odbieram to generalnie jako dobry prognostyk na rok 2022 – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. 

Tanie linie – licząc razem z krajowym połączeniem niskokosztowym do Gdańska – w całym roku 2021 przewiozły łącznie blisko 867 tys. pasażerów wrocławskiego lotniska, tj. o ok. 34 proc. więcej niż w 2020 roku. Dla porównania: w 2019 było to ponad 2,1 mln. Z oferty biur podróży skorzystało blisko 300 tys. podróżnych, ponad 185 proc. więcej niż przed rokiem i 45 proc. mniej niż w 2019. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku połączeń sieciowych. Przewoźnicy systematycznie odtwarzają i rozwijają ofertę z Wrocławia, ale ruch pozostaje na poziomie 35-40 proc. tego co w 2019 roku. Wynika to z faktu, że firmy i duże korporacje nadal ograniczają podróże o charakterze biznesowym. Tak jest na całym świecie. To trzeci ze wspomnianych czynników. Oczywiście przewoźnicy sieciowi z pewnymi sukcesami starają się zastąpić swoją siatkę połączeń biznesowych ofertą kierowaną do pasażerów podróżujących prywatnie – stąd świetne możliwości połączeń do wielu egzotycznych miejsc z przesiadką we Frankfurcie czy Amsterdamie. Łącznie wrocławskie lotnisko obsłużyło w ubiegłym roku prawie 1 419 000 pasażerów, czyli o 40,9 proc. więcej niż w 2020 i o 60 proc. mniej niż w 2019 roku.

– Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, uważam że szklanka jest do połowy pełna, ponieważ obserwujemy trend wzrostowy. Istnieją mocne przesłanki ku temu, że zostanie on utrzymany – podkreśla Dariusz Kuś. 
Dodaje, że przez ostatnie dwa lata właściwie wszystko działo się pod dyktando restrykcji związanych z COVID-em: – W tym roku spodziewamy się jednak stopniowego znoszenia ograniczeń dla podróżnych. To już się dzieje np. w Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii. Sądzę, że inne kraje, a potem Polska również, pójdą tą drogą. To czynnik sprzyjający zwiększaniu ruchu lotniczego w bieżącym roku – zaznacza Dariusz Kuś. 

Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław: – Wiele wskazuje na to, że najtrudniejszy okres branża lotnicza ma już za sobą. Liczymy na to, że nie nastąpią żadne niekorzystne i trudne dziś do przewidzenia zmiany sytuacji. 

Jak zauważa Przemysław Myszakowski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław, branża potrzebuje stabilizacji warunków: – To pozwoli przewoźnikom planować z większym wyprzedzeniem, stopniowo przywracać pełną siatkę połączeń, a pewnie też wprowadzać nowe kierunki. Czy w planach przewoźników również widać taki umiarkowany optymizm? Jak może wyglądać oferta na najbliższe lato? 

– Teraz znajdujemy się w trudnym momencie, w okresie nasilenia pandemii, więc przewoźnicy niskokosztowi chwilowo ograniczyli ofertę, ale sądzę, że taka sytuacja potrwa tylko przez pierwsze tygodnie roku. Już w lutym, a pełniej w marcu, czyli 2-3 miesiące wcześniej niż przed rokiem, ruch zacznie powracać do normalności. Jest więc szansa, że oferta przewoźników niskokosztowych i biur podróży na wakacje będzie już bardziej zbliżona do tej z 2019 roku – podsumowuje prezes Portu Lotniczego Wrocław.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)